Zpráva ze zájezdu KČT při SZŠ Alšovo n. 6, P l

pořádaného ve dnech 8. - 18.7.1993

Program a trasa zájezdu :

8.7. - čtvrtek
Po naložení všech saků a paků do autobusu odjíždíme v 9 hodin od školy na Alšově nábřeží opět jižním směrem, abychom v příštích dnech poznali řeky, hory, moře a města našich teď už spřátelených zemí. Cestou ještě oběd, nákupy a ve 14.05 hranice v Dolním Dvořišti. V Rakousku pokračujeme po dálnici kolem Linze k řekám Teichl a Steier, které ovšem mají málo vody a tak pokračujeme do údolí řeky Enže. Zde nacházíme krásné tábořiště "na ostrově", kde u ohníčku a kytary trávíme první noc.

cesta.jpg (10577 bytes)         raft1.jpg (11675 bytes)         raft2.jpg (13359 bytes)

9.7. - pátek
Vodácký program na Enži. Dělíme se na dvě skupiny, kdy jedna splouvá pěkný úsek Enže mezi dvěmi soutěskami a druhá absolvuje výlet k nedalekému vodopádu. Po obědě se střídáme, aby si užili všichni všeho. V podvečer odjíždíme přes Liezen a Schladming do oblasti Radstadter Tauren, kde trávime noc na "větrné hůrce" ve výšce kolem 1500 m.n.m.

hurka.jpg (14195 bytes)

10.7. - sobota
Ráno vyjíždíme / vycházíme na sedlo Obertauern (1739 m.n.m.), kde prohlížíme nádherné lyžařské středisko, ze kterého pak sjíždíme do údolí řeky Mur. Tu splouváme od Tamswegu do Kendlbrucku opět velmi hezkým údolím. Cestou potkáváme hasiče, lovící utopence z předchozích výprav. Skupina, která není na vodě, využívá volno k prohlídce Tamswegu a pěkného gotického
kostela. Odpoledne odjíždíme tunelem pod Alpami před Villach, kde na odpočívadle večeříme, balíme čluny a pokračujeme na hranice. Po odbavení na supermoderní celnici projíždíme dalším tunelem do Slovinska, kde již potmě vjíždíme do údolí Vrata pod Triglavem v Julských Alpách. Kousek pod campem u Aljaževova domu vybíráme nocleh u chaty na lesním palouku. Uleháme, ne však na dlouho. Noční slejvák je pokynem k bojové hře nočního stavění stanů. Silný déšť pak vyhodnocuje, jak si kdo stan vypnul.

jezero.jpg (5408 bytes)

11.7. - neděle
Ráno stále silně prší, a tak volíme ústup.Triglav nám ani tentokrát (již podruhé) není nakloněn, a proto odjíždíme k Blejskomu jezeru a prohlížíme lázeňské městečko Bled na jeho březích. Potom přejíždíme po dálnici kolem Ljubljaně k Jaderskému moři. Pro naše rejdění vybíráme letovisko Portorož, kde nejdříve koupačka, pak večeře a večerní prohlídka letoviska. V noci uleháme u skladu přímo na břehu moře.

terst1.jpg (10320 bytes)         terst2.jpg (13143 bytes)        terst3.jpg (8202 bytes)

12.7. - pondělí
Brzo ráno (v 5.30 ) nás budí místní pes, hlídač a policie - to abychom nezaspali východ slunce nad mořem. Balíme a přejíždíme na parkoviště u přístavu, kde děláme snídani po které je rozchod na koupání. To však není nejlepší, neboť i když jsme na plážích sami, je vítr, zima a chvíli i bouřka. Odpoledne proto s jednou zastávkou na koupání odjíždíme směr Italia. Po hladkém překročení hranic prohlídka Terstu. Zajímavostí jsou mimo památek i dvě vojenské lodi, nasazené k hlídání embarga OSN proti Hercegovině. V noci odjíždíme do vnitrozemí, cestou ochutnávka nakoupeného vína. Před Cortinu přijíždíme ve 4 ráno a v lese u silnice uleháme do okolních houštin.

rano1.jpg (14905 bytes)         rano2.jpg (12268 bytes)        rano3.jpg (14928 bytes)

13.7. - úterý.
Po snídani za asistence policie (v ll hod.) prohlídka Cortiny a odpoledne nádherná tůra k horní stanici lanovky Rif.M. Faloria (2123) a vrch Crepedel (2362), kde je značné množství lyžařských sjezdovek ostatně jako všude v širém okolí. Po výletě nás na parkovišti v Cortině čeká již připravená večeře.
Za soumraku odjíždíme za město, kde trávíme chladnou noc pod širákem ve stráni nad silnicí.

tura1.jpg (15516 bytes)         tura2.jpg (8290 bytes)        tura3.jpg (10699 bytes)

tura4.jpg (16867 bytes)         tura5.jpg (13072 bytes)

14.7. - středa
Ráno popojíždíme asi 2 km na parkoviště u spodní stanice lanovky na Rif. Scoiattoli ve výšce 1900 m.n.m., odkud pak vyrážíme na celodenní pěšárnu do hor. Naším cílem je obejití hory Tofana di Rozes (3225). Nejprve stoupáme do sedla Forc. Col.de Bos (2331), ze kterého sestupujeme k chatě Malga Travenanzes (1960). Cestou zkoumáme staré pevnosti, nacházíme kulky, nábojnice, celé náboje, střepiny, konzervy a kosti obránců i útočníků. Další trasa vede buď po Via Ferratě (okované cestě v kolmé skále), nebo kolem stěny s vodopádem. Johny s Péťou jdou přímo, ostatní okolo, neboť ztráty si nemůžeme dovolit. Všichni se pak scházíme na chatě Rif. Giussani (2600)- nejvyšším bodě trasy. Občerstvení, focení, nádherné výhledy. Od chaty pokračujeme tzv. galerií až před sedlo, které jsme zdolali ráno. Tím jsme uzavřeli kruh a už sestupujeme zpět k busu. Cestou ještě fotíme kamzíky a pózující sviště. Večer to vypadá na déšť, a tak stavíme stany na krásném plácku pod Tofana di Rozes.

tura6.jpg (14538 bytes)         tura7.jpg (10400 bytes)        tura8.jpg (13779 bytes)

dolomity.jpg (4910 bytes)

15.7. - čtvrtek
Přejezdový den, kdy si užívá hlavně řidič Vláďa. Nejdříve vyjíždíme do sedla Pso. Falzarego (2105), odkud sjíždíme do údolí řeky Cordevole (1342), abychom opět vystoupali do sedla Pso. Pordoi (2239) s krásnou kapličkou, u které se stejně jako na jiných význačných místech společně fotíme. Všude kolem překrásná horská střediska, lanovky, vleky, skály a sjezdovky. Přes další sedlo Pso. Sella (2213) se blížíme do údolí řeky Adige, avšak v jedné zatáčce máme lehkou kolizi s Němkou, která má 3 dny řidičák a zkouší na zdejších úzkých silnicích šířku svého vozu. Necháváme bus stát na místě nehody do příjezdu celkem slušných carabinierů, čímž ucpáváme celé Dolomity. Po dvou hodinách odjíždíme do Brixenu, kde prohlídka města a domu, kde byl ve vyhnanství Havlíček (nežil si špatně) noc trávíme za městem v silážní jámě, kde se někteří cítí jako doma.

bouracka1.jpg (14898 bytes)         bouracka2.jpg (10126 bytes)

16.7. - pátek
Vlhké ráno, snídaně, pokus o opravu autobusu jedoucího na 5 válců (ze 6) na dálničním parkovišti a pokračujeme na Brenner, kde celní odbavení a dále do Rakous. Zastávka u Europabridge, dálnicí kolem Insbrucku a Kufsteinu do oblasti Kaisertahlu, kde je náš dnešní cíl : řeka Grose Ache. Vody má až dost,a tak nafukujeme čluny a vyrážíme. Nejvíce se těšíme na soutěsku, kterou řeka proniká do Německa. Ale není nám dáno. Jsme odhaleni policií a vyhnáni z řeky, neboť nemáme rakouskou licenci, kterou si rakouští profesionální raftaři chrání svou živnost. Nezbývá, než přesun do jiného kraje. Po výletu k německé celnici a výměně peněz v automatu odjíždíme na známé tábořiště u Au, kde vaříme večeři a večer za deště uleháme.

vareni1.jpg (15273 bytes)         volej.jpg (18726 bytes)

17.7. - sobota
Ráno prohlídka a nákupy v Loferu, potom Saalach. Má vody až až. To se ukazuje při jízdě první skupiny, která při sjíždění náročné pasáže ztrácí z jednoho člunu 3 členy posádky. Ti jsou vyloveni, ale protože velké vlny zaplavují naše čluny, které jsou pak těžko ovladatelné, raději plavbu končíme. Po obědě přejíždíme přes Zell am See, kde v lomu koupel a přejezd dále údolím Salzachu. Ten v podvečer splouvá 1. polovina zájemců, na odpočívadle pak večírek na rozloučenou.

voda1.jpg (10092 bytes)

18.7. - neděle
Po ránu splouvá Salzach od Bischofshofenu k pasu Lueg i druhá část vodáků, balíme čluny a vyrážíme po dálnici přes Salzburg a Linec zpět k Dolnímu Dvořišti, kde opět Česká republika a cesta ku matičce Praze. Kolem sedmé dojíždíme ke škole, před kterou konečně totální debordelizace, zmatek, úklid, radost nad ztracenými a opět nalezenými věcmi, loučení...
Tak kam příště ?

konec1.jpg (11824 bytes)         konec2.jpg (14774 bytes)